Australie - Reisverslag uit Cowes, Australië van Marten Hansen - WaarBenJij.nu Australie - Reisverslag uit Cowes, Australië van Marten Hansen - WaarBenJij.nu

Australie

Blijf op de hoogte en volg Marten

15 Januari 2013 | Australië, Cowes

Heb eindelijk de tijd gehad om mijn avontuur in Australië uit te typen. Hij is flink lang, dus pak er lekker een kopje koffie/thee bij.

19/12/12 – 23/12/12
Op woensdag 19-12-12 ben ik door Rens afgezet op het vliegveld in Dunedin. Vanaf daar had ik een directe vlucht gepakt naar Melbourne van maar 3,5 uur! Was wel benieuwd naar de douane daar met die programma’s van die je erover ziet op tv, maar zelfs ondanks ik loopschoenen in mijn tas had die buiten gedragen waren in NZ, hoefde ik alleen maar te zeggen dat ik ze had schoongemaakt en dat was voldoende. Was al met al binnen 15 minuten na het landen alweer buiten! Daar ben ik opgehaald door Elsemiek en na even gegeten te hebben bij een vriendin naar Phillip Island gereden. Daar even nog wat gedronken en daarna lekker naar bed. De volgende dag ben ik even naar het wild life park gegaan waar Bevyn (vriend van Elsemiek) werkt. Super vet om dan daar wallabies en kangaroos in het echt te zien en te kunnen voeren. Daarna zijn we naar de pinguïns gereden en heb daar 2 blauwe pinguïns gezien in een holletje (zie foto). Op de terugweg naar huis heb ik een beetje geleerd hoe je in de auto rijd daar (alles zit aan de andere kant, dus ook met links schakelen) en toen weer terug naar Melbourne om de volgende dag Ellen op te halen!!!
Na een nacht super slecht geslapen te hebben (had veels te veel zin om Ellen weer te zien), vroeg op om te zorgen dat we om 6:45 op het vliegveld waren. Na flink wat wachten kwam ze de hoek om :-D echt helemaal super. Ze was wel helemaal dood van de reis en had een flinke migraine.
Zijn toen weer terug gereden naar Phillip Island en daar heeft ze de eerste dag vooral op bed gelegen en uitgerust.
Op zaterdag voelde Ellen zich gelukkig wat beter en zijn we roggen (+- 1,5 a 2 meter in doorsnede) gaan spotten in San Remo (plaatse net buiten het eiland). Was wel heel mooi om ze een keer in de natuur te zien ipv in een park. Vervolgens hebben we een hele mooie wandeling gemaakt bij Cape Woolamai over het strand en over de rotsen heen, hier en daar nog een wilde wallabie gezien. Toen ben ik ook met Ellen alleen even naar de pinguïns geweest bij Point Grant en daar lagen dezelfde pinguïns nog bij elkaar in het holletje, ‘’heel schattig’’. In de avond hadden we van Elsemiek en Bevyn een sunset cruise trip gekregen om met z’n tweetjes te doen, super mooi stukje varen en daarna een geweldige zonsondergang bij een strak blauwe lucht, helemaal geweldig om zo het eerste dagje af te sluiten. Zondag hadden we even een rustig dagje, kon Ellen ook wat meer bijkomen van de jet-lag. Ben met haar naar het wild live park geweest om alle dieren dit keer te zien en ook de nodige te voeren. In de middag even lekker een beetje in de schadauw op het strand gelegen en een gezwommen in de zee.

24/12/12 – 30/12/12
In de ochtend zijn we naar Smiths beach gereden en daar bij de lockale surf shop een surf les genomen met z’n 2e. Geweldige instructeurs, super leuk, grote lol als je ziet hoe de andere aan het stunten is, maar het lukte ons allebei wel om een paar keer te staan! Heerlijk de hele ochtend in het water gespeeld dus en in de middag heeft Ellen voor het eerst achter het stuur gezeten (heel leuk, de richting aanwijzer en de ruitenwissers zijn hier omgedraaid. Als je afslaat en je je ruitenwissers aanzet ipv je richting aanwijzer (is mij ook overkomen)). Hebben ook nog een lekkere wandeling gemaakt in het Oswin Roberts koala reserve (jammer genoeg geen koala gezien). Op kerst avond naar de kerk gegaan voor een dienst en dat was denk ik de bijzonderste kerkdienst die ik heb mee gemaakt. Het was nog super warm dus mensen kwamen met korte broeken, hempjes en op slippers binnen lopen. Daarnaast had de priester echt een verhaal van 10 minuten wat leek op een stand up en de liedjes zijn toch ook wel raar om te horen in het Engels. Maar wel weer een hele belevenis dus!
De volgende dag was het dan eerste kerstdag. In de ochtend hadden we cadeautjes onder de boom, waaronder nog een hele leuke knuffel die Ellen had meegenomen voor mij. Na het uitpakken zijn we het park nog even ingegaan, het was namelijk de enige dag in het jaar dat die gesloten was en omdat Bevyn toch de dieren moest voeren, konden we heerlijk met z’n 2e rustig door het park heen lopen. In Australië doen ze niet echt aan kerst diner en we hadden dus ipv daarvan een kerst lunch. In de middag een beetje aangerommeld en ingepakt voor onze trip. Voor zonsondergang zijn we naar Cape Woolamai gegaan om mutton birds terug te zien komen. Deze komen letterlijk met honderden tegelijk terug precies op het moment dat het bijna echt bijna donder is. We hadden dus een super mooie zonsondergang met allemaal vogels die aan de horizon zwermde om terug te komen aan land. Heel bijzonder!
op 2e kerstdag zijn we heel vroeg opgestaan 5:15 om naar de veerboot te gaan bij Sorrento en daar over te steken om te beginnen aan The Great Ocean Road. Het is echt een super mooie weg om te rijden en we zijn verschillende keren gestopt om een wandeling te maken. We hadden super mooi weer, 38oC en strak blauwe lucht. Het mooiste plekje waar we op die dag gekomen zijn was: Aireysinlet. Het was een strandje een beetje van de weg af, die we ontdekte toen we een beetje verkeerd reden. Een super mooi strand, helemaal verlaten zobeetje en een super mooie doorkijk naar de zee die uit een sprookje kan komen (zie foto). ’S Avonds hebben we gekampeerd onder Lorne bij een camping waarbij je in 3 minuten aan een super rustig strandje zat en 3 minuten de andere kant op je in het bos zat, heerlijk!
Na wat welverdiende nacht rust zijn we naar de watervallen bij Erskine gegaan. Heel mooi in het bos met allemaal varens eromheen en gum trees. Daarna met een maar super mooie kronkelweg langs de kust naar Apollo Bay gereden en in dat stadje even lekker wat rondgelopen naar de kerstversiering kijken met 35 graden. Daarna zijn we gaan rijden naar Port Campbells. Onderweg reden we toen even niet meer langs de kust en kwamen we in gematigd regenwoud, waar we nog een wandeling in hebben gedaan. Super mooie en grootte bomen (tot 100 meter!) waar je in kon staan (zie foto). Aan het einde van de dag de tent opgezet en uit eten gegaan in de buurt van Port Campbells.
Na een lekkere bak koffie de volgende dag een kort stukje gereden naar the 12 Apostles. Dit is eigenlijk altijd het plaatje wat je ziet als je iets over The Great Ocean Road leest. Vond het zelf niet zo indrukwekkend als het werd voorgedaan. Zijn vanaf daar 5 minuten verder gereden naar Loch Ard Gorge en dat was wel echt briljant mooi, veel mooier dan de 12 Apostles (heb er wat foto’s van bijgedaan). Daar wat gelopen en mooie foto’s genomen. Toen door naar een stukje verderop naar London bridge (ook heel bekend) maar dat was nou ook niet echt indrukwekkend. Daarna was The Great Ocean Road al weer voorbij maar zijn we nog een stuk door gereden. Eerst naar Tower Hill reserve, wat in een krater van een vulkaan ligt met mooie natuur en een meer erin. Toen we daar wat hadden gewandeld hebben we nog 2 koala’s gespot in het wild! Wat wel echt heel vet was. Toen tentje opgezet bij Killanery, was best apart, je kon gewoon je tent opzetten en dan moest je even iemand bellen dat je er stond. Toen lekker uit eten in Port Fairy (hadden toen 5 maanden) en een mooie strandwandeling gemaakt met zonsondergang, helemaal super.
In de ochtend waren we weer vroeg onderweg naar Cape Brigd water, daar zou 1 van de mooiste stranden zijn van de wereld of in ieder geval van Australië. Alleen werkte het weer toen nog niet echt mee dus was het niet heel indrukwekkend om te zien toen wij er waren. Daar in de buurt zijn we naar een versteend bos gegaan wat geen versteend bos was maar door iets anders ontstaan was. In ieder geval was het wel leuk om te zien. Er was ook een blowhol in de buurt en daar spatte het water echt geweldig mooi op uit de zee (zie foto). Toen zijn we doorgereden naar Mounth Eccles wat vroeger een vulkaan was en nu mooi begroeid is en een meer erin heeft. Lekker stukje gelopen en het weer was opgeklaard, dus lekker in het zonnetje. Daarna zijn we gaan rijden naar een ‘’camping’’ in een nationaal park: The Grampains. Je rijd dan met een snelweg (1 baans) door het regenwoud heen, super mooi de uitzichten waar je dan langs rijd. Op de ‘’camping’’ Jimmy’s Creek waren 12 plaatsen en het was midden in the Grampains met letterlijk niks eromheen behalve natuur in een straal van +- 50 km. Geen receptie alleen maar plaatsjes, geen stromend water enz. Heerlijk om zo echt midden in de natuur te zitten. Ze hadden zelfs een douche ala een emmer die je omhoog kon takelen en moest vullen met rivier water (grootste lol om gehad met z’n 2e).
Toen ik de volgende dag een beetje vroeg wakker werd en naar de WC ging, zaten er wallabies en kangaroos buiten de tent te grazen, geweldig wakker worden zo :-). Inmiddels is het voor degene die het bijhouden zaterdag de 30ste. We zijn doorgereden naar Halls Gap (dorpje aan de rand van the Grampains) en vanuit daar een mooie route gekozen om door het gebied heen te rijden. Zijn naar Boroka lookout, Reed lookout en Mackenzie falls (wel veel toeristen daar) gereden, echt briljant mooi (zeg het wel vaak ;-) maar het was ook echt super). De wegen door het gebied waren heel erg bochtig en met de nodige paperklip bochten om het zo te zeggen, maar wel heel leuk om te rijden. Toen we dat allemaal gezien hadden zijn we naar Ballarat door gereden (goudmijn stadje) om daar een dropje uit die tijd te bezoeken. Alleen tegen de tijd dat we er kwamen, kwamen we erachter dat het over 1,5 uur sloot en het $45 pp koste hadden we zoiets van… dan maar niet. Zijn toen naar de botanische tuinen gereden en daar mooi even door gelopen, terwijl Ellen allemaal namen van de platen en bloemen riep als we erlangs liepen :-p. Toen hadden we nog een onwijze zoektocht naar een camping waarbij we totaal verdwaalde in de natuur maar uiteindelijk gelukkig weer de weg vonden. Aan het einde er 1 gevonden bij Blackwood (klein dorpje) en daar lekker overnacht.

31/12/12 - 06/01/13
Vanuit Blackwood zijn we in de ochtend naar Melbourne toe gereden. Dankzei de navman werden we voluit door het centrum gestuurd… wat natuurlijk geweldig was. Hebben de auto maar een beetje buiten de binnenstad geparkeerd en daarna met de trein het centrum ingegaan. Eerst een beetje gestruind en daarna naar St. Paul’s Kathedraal gegaan die erg afsteekt bij de rest van de stad qua kleur. Vervolgens zijn we naar La Trobe’s collage & Shirne of Remembrace (herdenkingsplaats voor oorlogen) gelopen. Zeer indrukwekkend was the Shirne of Remembrace, ze hadden uiteindelijk een stuk met allemaal medailles wat wel indruk maakte. Daarna zijn we naar de Royal Botanci Gardens gelopen. Op de terugweg naar de stad zijn we omhoog gegaan naar de Skydeck waar je een super uitzicht hebt over de stad op 287 meter hoog (wel duur 18,5 voor alleen maar omhoog te gaan met de lift). Om de dag af te sluiten zijn we nog even de bibliotheek ingelopen en daarna weer terug naar de auto gegaan. De avond hebben we doorgebracht op Phillip Island samen met Elsemiek en Bevyn, lekker Nederlands sjoelen en aftellen met de klok tot 12 uur. Daarna na buiten gelopen, maar omdat het een natuur gebied is daar was er helemaal geen vuurwerk wat wel heel raar is. Dus het gevoel van dat het Nieuwjaar was kwam niet echt. Maar wel een ervaring om nooit te vergeten.
Op nieuwjaarsdag hebben we even een dagje rust genomen van het reizen. Zijn naar een pelikanen voeder gebied gegaan, waar wilde pelikanen naar toe komen voor een snack om 12 uur. Vervolgens naar Churchill island (ligt tegen Phillip Island aan) waar een soort van authentiek stuk stond van hoe het eruit zag toen de eerste bewoners er kwamen. Als lunch lekker poffertjes gegeten wat wel heerlijk Nederlands was natuurlijk! ’S Avonds een Australische BBQ en daarna naar de pinguïn parade. Dan zit je op een soort tribune en komen er ongeveer in totaal 700 blauwe pinguïns (+- 30 cm lang) aan land als het schemert. Wel vermakelijk om ze heen er weer te zien gaan over het strand en dan weer terug rennen naar de zee als ze bang worden, om Ellen te citeren ‘’zo schattig’’.
De volgende dag lekker uitgerust op weg gegaan naar Wilsons Promontory. Vanaf het plaatsje daar (Tidel River) een bergwandeling gedaan naar Mounth Oberon Summit, met prachtig uitzicht over het hele gebied (zie foto). Daarna nog een wandeling gedaan bij pillar point (beetje een uitstulping daar), whisky bay (heel veel grote ronde stenen op het strand daar) en toen darby beach met een mooie grote rotswand op het strand. Toen zijn we naar een camping gereden bij Port Albert en daar ’s avonds naar de sterren gekeken, we konden zelfs een stuk van de Melkweg zien (ook al heeeeel mooi).
Op de 3de zijn we naar een stad Tratalgon gereden en vanaf daar naar Tarra-Bulga National park gereden (gematigd regenwoud). Je rijd dan op een hele mooie kronkelende weg door schitterende natuur heen, met hogen varens en gum trees ernaast. Bij Bulga hebben we de Corrigan Suspension bridge en Scenic Track gedaan wat wel heel erg aan het jungel boek deed denken. Daarna nog even verder gekronkelde naar Tarra Valley en de watervallen daar bewonderd. Op de terug weg naar Phillip Island zijn we nog even gestopt in Inverloch en daar lekker gegeten gevolgd door een hele mooie strandwandeling met kristal helder zee water. Toen snel terug naar huis want mijn ouders kwamen aan in Australië!! Elsemiek had ze opgehaald van het vliegveld en wij zaten thuis op ze te wachten. Flink wat knuffels later nog even een lekkere borrel gehad en toen maar lekker gaan slapen.
Mijn ouders hadden de volgende dag wel een hele andere temperatuur dan dat ze gewend waren in Nederland, 40 graden! Was veels te warm om wat te doen, dus hebben een beetje verkoeling gezocht in de zee, lekker gepicknickt aan het strand en naar een mooie zonsondergang gekeken met Ellen samen.
Op vrijdag hebben Ellen en ik nog een poging op het surfen gewaagd. Was nog wel heel moeilijk omdat de golven dit keer een stuk hoger waren maar het wel heel grappig. Toen we flink doorspoeld waren met zout water, zijn we gaan lunchen in Cowes en hebben we nog even wat souvenirs gekocht. Daarna moest Ellen al haar koffer weer inpakken om weer terug te gaan richting Nederland. We zijn met z’n tweeën naar het vliegveld gereden en toen moesten we toch echt afscheid nemen. Dat was echt super kut om na zo super leuke tijd afscheid te moeten nemen, andere worden heb ik er niet voor….
Toen Ellen achter de douane was ben ik naar Wim Quint gereden (klasgenoot die sinds 2e kerstdag in Melbourne een stage doet) en daar blijven slapen. De volgende dag naar een goede bak koffie zijn we opweeg gegaan naar Eildon national park. Mooi gebied met verschillende meren omringt door bergen. Daar hebben we een tijdje rond gereden en hier en daar de nodige stops gedaan om van het uizicht te genieten. Als lunch hadden we een Buxton Burger die echt bizar groot was (denk ongeveer 3 big mac bij elkaar). Daarna om de burger er een beetje af te branden een stuk gelopen in Litte River. Op de terug weg heb ik Wim afgezet in Melbourne en toen weer terug gereden naar Phillip Island, om weer gelijk een tas in te pakken voor de volgende dag op weg te gaan naar Wilsons prom.

07/01/13 – 12/01/13
In The Prom zijn we met z’n alle nog wat wandelingen gaan doen (waren er nog genoeg over) en daarvoor hadden we perfect weer (30-35 graden). Na de wandelingen zijn we naar Yarram gereden en daar lekker uit eten gegaan bij de dorps pub. We hebben overnacht in een cabbin vlak bij Tarra-Bulga National Park. Toen ik daar ’s avonds even naar buiten liep, zag ik nog een possum lopen (toch wel weer leuk). De volgende dag als ontbijt scones gegeten op een geweldige plek naast een beekje wat uit het regenwoud kwam lopen (zie foto). Daarna lekker een dagje rond gelopen in Tarra-Bulga en dit keer iets meer over het geschiedenis van het park te weten gekomen en toen weer terug naar huis.
In de 2 dagen daar zijn we vooral nog wat kleine dingen gaan doen rondom en op Phillip Island, nog een keertje naar het park, pelikanen bekijken, souvenirs kopen ect.. Wat we nog niet eerder gedaan hadden was naar het koala park gegaan op het eiland. Best mooi om ze van dichtbij te zien, vooral voor mijn ouders (ik had er natuurlijk al 2 in het wild gezien en daar kan een park niet tegen op). Aan het einde van donderdag bezig geweest met de tassen inpakken en alles weer bij elkaar te zoeken om vervolgens de volgende dag weg te gaan.
Onze laatste dag in Australië zijn we vroeg opgestaan en naar Melbourne gereden. Mijn vader zijn vader (mijn opa dus) heeft rond 1949-1951 in de buurt van Melbourne gewoond. We gingen proberen de mensen te vinden waar die toen waarschijnlijk bij had gewoond. Dus ala spoorloos met een adres die op een ansichtkaart stond opzoek naar het huis. Na een paar keer van huis naar huis te zijn verwezen kwamen een vrouw tegen die de mensen wel kende die in het huis hadden gewoond en konden van haar het nummer van haar krijgen (de man van haar was al een tijd terug overleden hoorden we). Even een belletje gegeven en ja hoor we mochten langs komen. Toen we daar aankwamen zagen we echt een heerlijke pittige tante (en super lief en aardig) van in de 80. Bij het zien van mijn vader had ze echt weer goed een beeld bij van wie wij familie waren. Ondanks dat we hadden gezegd dat we zelf lunch hadden had ze echt bizar veel eten gehaald (vers fruit, verse salades, afgebakken brood, een hele geroosterde kip ect.). Daar een beetje naar de verhalen zitten te luisteren en na een uurtje of 3 even een foto met ze alle gemaakt en weer doorgereden naar het centrum van Melbourne. Daar ben ik nog met mijn ouders en Elsemiek en Bevyn naar dezelfde kerk gelopen waar ik met Ellen was geweest en ben ik daarna naar Wim gegaan om daar nog even gezellig wat te eten en te chillen. In de avond naar Holiday Inn gegaan naast het vliegveld en daar een kort nachtje gehad om de volgende ochtend om 5 uur weer op te staan en om 5:50 in te checken. Nog even ontbeten met z’n alle en toen afscheid genomen. Op weg naar Nieuw Zeeland en Dunedin waar het verbazing wekkend gewoon warm was!

Australië was voor mij een super mooi avontuur die ik heb kunnen delen met mensen van wie ik hou. Het is een geweldig mooi land en heb er veel mooie herinneringen aan overgehouden. Het leukste vond ik wel het rondrijden samen met Ellen en een beetje zwerven over The Great Ocean Road. Hoop dat ik er nog een keertje op bezoek kan komen om nog meer van het land te bewonderen.

• 16 Januari 2013 - 14:45

Tim:

Vet verhaal Marten, heb meteen maar naar je advies geluisterd en er een kopje koffie bij gepakt ;-).

Klinkt heel leuk allemaal, lijkt me wel weer gek dat je nu weer voor zo'n lange tijd je vriendin moet missen! Ik vlieg over een weekje, dus we houden nog wel contact!

Groeten

• 16 Januari 2013 - 20:39

Marten Hansen:

Thx man!

Ja dat is ook heel raar om elkaar na zo lange tijd weer te zien en dan weer afscheid te moeten nemen voor een paar maanden.

Goede vlucht volgende week! en laat maar even wat horen.

Groet

• 18 Januari 2013 - 17:03

Ellem :

Toch leuk om zo de hele vakantie terug te lezen. Bij de foto's in een fotoboek doe ik gewoon een kopie, dan hoef ik geen tekst bij de foto's te zetten. Een datum is dat genoeg ;)

Xx

• 20 Januari 2013 - 11:34

Jenny:

Wow, wat een mooie weken heb je gehad!!!! Heerlijk om iedereen weer te zien, om een land te ontdekken.