Hiking in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marten Hansen - WaarBenJij.nu Hiking in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marten Hansen - WaarBenJij.nu

Hiking in Nieuw Zeeland

Door: Marten

Blijf op de hoogte en volg Marten

01 November 2012 | Nieuw Zeeland, Dunedin

En al weer 2 weken verder, zit nu inmiddels meer dan 2 maanden alweer in Nieuw Zeeland. Wat gaat het toch weer snel! Het verslag is best lang, dus ga er lekker voor zitten.

Vorige keer toen ik een reisverslag had gepost stond ik op het punt om een lang weekend weg te gaan naar Mount Cook. Z’n beetje nadat ik het op waarbenjij.nu had gezet ging het avontuur beginnen. Ik ontmoeten Rens, Stijn en Terry (Kiwi) net buiten mijn stage gebouw. Daar snel alles in de auto gegooid en op weg naar de supermarkt. Daar hadden we echt een grootte hoeveelheid eten ingeslagen voor ons weekend ( alleen al voor 3 ochtenden: 7 broden, 1 kilo bacon, kaas, iets van 30 eieren lekker veel fruit en ga maar door). Daarna snel nog naar het huis van Rens en Stijn om Fran op te halen (ze reed het eerste stuk met ons mee en daarna ging ze liften naar een andere plaats) en dan op pad! De auto kwam maar net de heuvels hier op omdat we gewoon heel zwaar beladen waren (40-50 km/h omhoog met een 1.8 motor) dus het ging maar net.
De rit zelfs was al super, het landschap verander hier best wel snel dus je hebt genoeg om naar te kijken. We reden langs de kust, waar de zon volop scheen langs witte stranden en heerlijk blauw water. Daarna gingen we door dat dorpjes heen, die nog verdomd lang kunnen zijn omdat ze hier allemaal losstanden huizen hebben (hier hebben ze wel genoeg ruimte daarvoor). We kwamen ook nog langs wat rotstekeningen die de oudste van NZ moesten zijn. Jammer genoeg vielen ze een beetje tegen, heel veel waren beschadigd door mensen en de goede stukken waren uitgehakt en naar een museum gebracht. Toe we bijna bij onze bestemming kwamen reden we nog langs hele grootte en mooie meren met super blauw water (leek bijna nep). Dat merkte ik sowieso op tijdens het rijden, veel kleuren steken hier heel erg bij elkaar af, waardoor het groen echt groener (gras is altijd groener aan de overkant van de wereld ;-))lijkt enzovoorts. Nog even een paar foto’s gemaakt en toen het laatste stukje van de ongeveer 5 uur (wat hier heel normaal is qua afstand en tijd om te rijden) durende rit gereden.

Mount Cook
En dan rij je opeens op een vlakte wat zo plat is al een weiland, met heel weinig begroeiing, met aan de rand bergen. Het aparte is alleen, de bergen zijn in 1 x 3000 m hoog, zonder dat er eerst heuvels zijn en dan vervolgens bergen. Dus helemaal vlak en dan BOEM berg die stijl omhoog gaat, heb er wat foto van toegevoegd maar het is eigenlijk niet vast te leggen op foto.
We zijn een soort jeugd hotel/herberg gereden (YHA) en daar een kamer voor 4 genomen. In deze hotels heb je een gedeelde WC, keuken, eetkamer en huiskamer met de rest van de mensen. Daar lekker eerst aan de wijn (ja dat drink ik nu ook :P) met Franse kaas! Gevolgd door avondeten rond een uur of 10!
Die avond nog een beetje zitten klaverjassen, wat ik zelf nog nooit had gedaan. Dus weer iets nieuws geleerd! Rond een uur of 12 zijn Rens en ik nog naar buiten gegaan en op de weg gaan liggen (zou je nooit doen in NL, hier kan het gewoon zonder problemen) om te kijken naar de sterren. Echt super mooi hoeveel je er hier wel niet kan zien. Daarna gaan slapen, wat een beetje moeilijk was want Terry snurkte echt onwijs hard.
De volgende dag hoorde we dat het weer in de middag zou gaan omslaan, dus we hadden de tocht naar het hutje maar afgeschreven. Na echt een veels te groot ontbijt (0,5 kg bacon, ~ 2 broden 12 eieren met kaas, leftovers van gisteren en fruit) in vergelijking met de rest van de mensen die daar waren (meeste zaten met 1 of 2 boterhammen) op pad gegaan.
We hadden besloten om in het gebied wat tochten te doen, die er in overvloed zijn. Eerst een korte gedaan van ongeveer 30 min heen 30 min terug, naar een gletsjer. Je heb dan echt een gigantische strook die helemaal is uitgeschuurd tussen de bergen met allemaal zwart/grijs grind. De gletsjer zelf zat onder de grond daar, dus die kon je niet zien. Daarna gelijk door gelopen naar een pad wat tussen de 3 a 4 uur duurde om heen en weer te lopen. Hier moest je af en toe klauteren over stenen en over houten hang bruggen lopen. Vlak voordat we bij het eindpunt waren van het pad (dus na ongeveer 1,5 uur) begon de wind op te steken en zachtjes te sneeuwen. Aangekomen op het eindpunt kon je een gletsjer zien aan het einde van het meer. Heel stoer om te zien, maar omdat het zo hard waaide en met de sneeuw erbij koelde je onwijs snel af. Dus na een minuut of 5 a 10 maar weer snel terug gelopen naar iets warmers. Op de terug weg werd het weer alleen maar slechter, harde windstoten en hagel. En dan kom je mensen tegen die nog bezig zijn te lopen naar het eindpunt in een korte broek en blote benen, sommige zelfs op teen slippers, conclusie: kiwi’s! Die lopen er echt in waardeloos weer vaak nog zo bij. Toen we weer bij de auto waren, eerst maar even een welverdiende koffie gehaald.
’S Avonds hadden we nog 2 andere Nederlanders ontmoet in ons hotel. Waren 2 studenten die een stage doen in de buurt van Christchurch en in het weekend rond reizen. Ze hadden de nacht daarvoor 20 min verderop ook naar de steren gekeken en foto’s gemaakt. Echt heel vet, want ze hadden de melkweg kunnen zien. We hadden weer rond een uurtje of 10 het avond eten klaar. Daarna allemaal met banken in een kring om de openhaard. 1 van de Nederlanders kon nog gitaar spelen, was echt een hele goede sfeer. Er kwamen ook nog wat ander mensen bij zitten die in het hotel verbleven, waarmee we nog wat liedjes hadden gezongen. Ook lekker Nederlands natuurlijk Guus Meeuws gezongen :-P.
De volgende dag was de voorspelling voor het weer nog steeds niet beter. Alles dus maar ingepakt en nog even een korte hike gedaan naar een andere gletsjer van ongeveer 30 min totaal. Daarna weg gegaan bij Mount Cook en binnen 20 min reden we in volle zon met een heerlijke temperatuur. We zijn even naar Twizzel gegaan (een naam die ik nog wel onthouden heb :P) voor nog wat eten en wat drinken in te slaan.

Lake Ohau
Vanuit Twizzel zijn we gaan rijden naar Lake Ohau (+- 60 km verderop), de laatst 30 km daar ging over een grindweg. Opeens kwamen we een bord tegen met daarop: Fjord. Loopt er een ongeveer zo breed als een sloot water over de weg heen, als een stroom. Wij moeilijk doen en kijken van hoe gaan we hier doorheen met onze auto (is maar een 2 wiel aandrijving), kwamen er locals aanrijden in ongeveer de zelfde auto, kijkt ons raar aan van wat doen jullie en rijd vervolgens gewoon in 1x door het water heen. Tja dan voel je je wel even een beetje dom, maar we zijn er dus goed over gekomen. Uiteindelijk waren we dan aangekomen bij het eindpunt. Daar de auto ‘’geparkeerd’’ in het land en met een vol beladen backpack op pad om de hike te gaan doen. Het was een tocht van ongeveer 2,5 uur door redelijk goed te lopen land, langs bergen waar heel veel watervallen op waren (heel vervelend). Hier en daar moesten we nog even creatief over een stroom springen en lekker door plassen en modderpoelen heen banjeren. Uiteindelijk kwamen we aan bij een hut aan de voet van een berg. Hier zouden we gaan overnachten. Het was een aardig hutje, met 6 bunks (‘’bedden’’) met dunnen plastic matrasjes erop. Iedereen mag gebruik maken van deze hutten, alleen moet je eigenlijk wel een ticket kopen ervoor, wat wij niet hadden omdat de winkel dicht was in Twizzel waar je ze kon kopen. Daar aangekomen moesten we hout gaan sprokkelen en hout hakken, water uit de rivier halen die onder aan de berg liep en een vuur maken. Geen geluid alleen maar wat vogels en de waterval in de verte. Heerlijk ontspannend om zo back to basic te gaan, geen techniek gewoon natuur, super! Die avond een pasta gemaakt, die echt super goed smaakte (zal wel aan de buitenlucht liggen ;-)) en nog wat zitten klaverjassen tot we er genoeg van hadden.
’S Ochtends werden we wakker met sneeuw (het weer doet hier echt van alles) even gegeten en toen was het opgehouden met sneeuwen. Toen we weg gingen uit onze hut deed Tierry nog bij de rivierbedding een Haka (NZ krijgers dans, Link van het rugby team van NZ die er 1 doet: www.youtube.com/watch?v=tdMCAV6Yd0Y) wat echt wel super vet was. Helemaal niemand in de buurt en dan een kleine Nieuw Zeelander die voluit een Haka loop te brullen, echt briljant. Op de weg terug naar de auto kregen we weer de volle lading van de wind, regen en hagel. Bij de auto aangekomen nog snel even een groepsfoto gedaan en toen snel ingepakt en gaan rijden. Na 2 min rijden begon het zwaar te sneeuwen (Denk aan een echte winterse zware sneeuwbui in Nederland) en toen we daar uit gereden waren, was het gelijk weer lekker zonnig met een strak blauwe lucht (dat is Nieuw Zeelands weer op zijn best). Tegen het einde van de dag waren we weer terug in Dunedin, eerst maar eens lekker onder een warmen douch gestapt.

23-28
Dinsdag weer fris begonnen op stage, wat ik over het weekend had ingezet was niet gelukt. Mijn stagebegeleider had gelijk een andere ingezet en die werkte gelukkig wel! Dus nu zit het stuk in ieder geval goed in de vector. Nu nog hopen of het stuk ook echt het stuk is wat we willen hebben. Heb het opgestuurd voor analyse dus fingers crossed weer. Voor de rest heb ik deze week weer een beetje zitten Skypen met de nodige mensen en veel aan mijn verslag gezeten die ik binnenkort moet inleveren. Op de vrijdag ben ik na stage gezellig met Stijn en Rens naar de PhD drinks gegaan op de uni. Lekker goedkoop bier drinken en een spel spelen. Daarna gegeten met ze alle en nog een gezellige avond gehad. Zaterdag werd ik wakker met een berichtje dat Ellen naar Australië komt als ik er ben rond kerst en oud en nieuw! Echt super leuk :-D :-D. Moeten dus maar even gaan kijken wat we allemaal samen willen gaan zien. Beter begin van mijn weekend kon niet.
Zondag ben ik nog lekker door het park gelopen hier in Dunedin. Ze worden hier echt heel goed bijgehouden en het was gewoon de eerste dag sinds ik hier ben dat je zonder jas aan buiten kon lopen. Heerlijke z’n zondag. In de avond heb ik nog even gezellig met Jesper (klasgenoot die in Zweden stage loopt) zitten te skypen. Was weer leuk om wat dingen te vergelijken en ervaringen te delen.

29-01
Op de maandag ben ik verder gegaan met mijn experimenten. Heb alvast het stuk wat vorige week in de vector zat weer in een andere vector gezet. We gaan er maar even vanuit dat het waarschijnlijk klopt, dus als we de uitslag krijgen donderdag we gelijk verder kunnen. Daarnaast heb ik dit verhaal zitten te typen in de tijd dat ik moest wachten. In de avond even weer bijgepraat met mij moeder, even horen hoe het allemaal in Nederland gaat. De avond was heel helder en met een volle maan boven de stad, super om naar te kijken. Dinsdag niet gek veel kunnen doen op mijn stage, dus weer aan de lees.
Woensdag kwam de analyse terug van de samples en………. JA positief! Eindelijk gelukt! Ik heb in totaal 2 verschillende mutanten geprobeerd te maken, 1 met 1 kopie en 1 met 2 koppies. Alleen in degene van 2 kopie zitten er 4, wat best bijzonder is want die proberen ze hier te maken, maar wisten niet zeker of het mogelijk was :P. Wel weer opnieuw begonnen met degene van 2 kopie te maken, dus word nog een drukke week. Donderdag ben ik cellen gaan infecteren met virussen samen met mijn stukje wat ik gemaakt hebt. Het is dan de bedoeling dat in de cellen het virus en mijn stuk samen gaan en dan een recombinant vormen.

Zo dat was wel weer genoeg denk ik voor deze keer. Tot het volgende verslag!

Groet!

• 01 November 2012 - 10:15

Jesper:

Leuk te lezen Marten ;)

Avond skypen, het was in de ochtend toch? (A)

• 01 November 2012 - 19:28

Marten Hansen:

Nee Jesper ik denk dat je nog niet helemaal goed wakker was ;-) was toch echt 's avonds.

• 15 November 2012 - 11:51

Lineke Lok:

Hoi Marten, hebben ze daar ook zulke lekkere kaas ?? succes met alles hoor Gr

• 15 November 2012 - 20:51

Marten Hansen:

Hoi Lineke,

De kaas die hier een beetje te betalen is, is van die in plastic verpakte blokken. De kaas in NL is echt 1000x lekkerder! Maar het blijft natuurlijk wel kaas he :-)

gr